Recension av spelfilmen Orlando
Filmen Orlando med Sally Potter som regissör och
manusförfattare är baserad på Virginia Wolfs roman med samma titel. Vi
får följa huvudpersonen, namne med filmens titel, från 1600 till 1900-tal.
Samma skådespelare, Tilda Swinton, gör rollen som både manlig och kvinnlig
Orlando. Detta tillsammans med de finurliga tidsövergångarna ger var och
en möjlighet att själv bestämma om det är minnen från Orlandos olika liv
eller om det är hans/hennes 400-åriga sammanhängande liv inklusive plötsligt
naturligt könsbyte, vi får se. Upplevelsen av Orlando både som man och
som kvinna är möjligtvis tänkt att väcka känslan av helhet i form av integrering
av manligt - kvinnligt som enda vägen till lugn, frid och lycka. Detta
är här framställt en aning övertydligt i form av barnet och ängeln men
på ett charmigt sätt. Jag köper ändå det budskapet.
Det vackra och tydliga anslaget ger en föraning om
den kommande en och en halvtimme långa upplevelsen. En ensam ung person
- troligtvis en man - går fundersamt fram och tillbaka under ett stort
lövträd. Mellan betraktaren och mannen vajar de skördeklara axen i stilla
sitt sädesfält. Kamerans åkning är motsatt de håll ynglingen rör sig,
än åt höger, än åt vänster. Berättaren visar sig vara den unge mannen
själv som då och då under filmens gång talar direkt till oss åskådare.
Vi blir serverade oerhört vackra och stämningsfulla
bilder. Det gäller både de väl valda naturscenografierna och de pampiga,
färgsamstämda interiörerna. De närgående betraktelserna av engelsk aristokrati
har gjort det möjligt för kostymskaparna och make-upartisterna att riktigt
frossa i sitt skapande. Ja visst är det i första hand en kostymfilm. Orlando
blev Oscarsnominerad för bästa kostym och scenografi. Brittish Academy
Reward nominerade filmen för bästa kostym, dessutom vann den i klassen
bästa make-up.
Tilda Swintons kvinnliga Orlando är helt övertygande.
Mannen Orlando har hon svårare att hitta. Visserligen framhålls det redan
tidigt att det är "inne" vid den tiden, för ynglingar att vara androgyna
men hennes manliga spel går ändå inte hem hos mig. Även om hon lärt in
en del manligt manér har hon inte lagt sin egen kvinnlighet åt sidan utan
låter den vibrera genom hela den yttre manliga fasaden. Kvinnlig motspelare
är den vackra Charlotte Valandrey som gör "Princess Sasha" just inte mer
än vän och vacker. När kvinnan Orlando friar, vid ett något förvånande
tillfälle, gör hon det till filmens manligaste karaktär, Shelmerdine,
utmärkt gestaltad av Billy Zane.
Filmen Orlando är leende, melankolisk och fylld av
symboler, om detta inte lockar tillräckligt är önskan att se Quentine
Crisps porträtt av Queen Elisabeth I en motivation så god som någon.
© Helen Pihl
|